سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستیِ برادران دنیایی، بر اثر زودْ گسلیِ علل آن، گسسته می شود . [امام علی علیه السلام]

هنر مشت زنی

 
 
یادگیری بوکس(چهارشنبه 87 شهریور 20 ساعت 2:26 عصر )

راه درست یادگیری بوکس

 

با سلام به دوستان مدتی بود که به دنبال مقالاتی پیشرفته تر در مورد بوکس و آموزش صحیح آن بودم و بر آن شدم که با ترجمه متون در سایتهای معتبر مطالبی را به دوستان ارائه کنم.حال مطلب زیر را در مورد آموزش بوکس  انتخاب کردم و امید وارم مورد استفاده قرار گیرد.

بوکس ورزش سنگینی است.استقامت و بردباری در این ورزش از ملزوماتی است که این ورزش را از دیگر ورزشها متمایز می کند.بوکسورهای قدیمی با اینکه با جان ودل مبارزه می کردند اما زود هم خسته می شدند زیرا بوکس سالها به دلیل عدم آشنایی انسان به علم فیزیولوژی در آموزش بدنسازی با اشتباهاتی همراه بود.حتی هنوز هم عده ای از جوانان فکر می کنند با بدنسازی با وزنه می توانند بدن قوی تری در بوکس داشته باشند که البته در اشتباه هستند.در این متن سعی دارم راه نمایی های لازم را در مورد آمادگی بدنی بوکسورها ارائه کنم.

 

بوکسورهای امروزی

 

بوکسورهای امروزی قوی تر و سریعتر از قدیمی ها هستند.همه اینها به دلیل پیشرفتی است که علم فیزیولوژی ورزشی و علم پزشکی کرده است.ورزش بوکس ورزشی انفجاری است و غیر هوازی.همین باعث سنگینی این ورزش نسبت به دیگر ورزشها شده است.حرکات سریع و پیاپی جب و پانچ و اسلیپ کردن و تحمل ضربات حریف و ... نمونه ای از حرکات غیر هوازی هستند.

 

 

بوکس ورزشی غیر هوازی

 

بوکسورهای قدیمی جهت آماده نمودن بدن خود در مسابقات صبحها مسافت 5 الی 6 کیلو متر را می دویدند.این کار با اینکه برای نفس داشتن در حین مسابقه لازم بود اما کافی نبود آن هم به دلیل غیر هوازی بودن ورزش بوکس.

منظور از غیر هوازی بودن یعنی فعالیتهایی که بدن در یک بازه زمانی کوتاه تحت فشار زیادی قرار می گیرد و در این فرصت کوتاه بدن فرصت استفاده از اکسیژن هوا را ندارد برعکس ورزشهایی مثل دو ماراتن که شدت فعالیت به اندازه بوکس نیست اما در زمان طولانی تری انجام می شود که بدن فرصت استفاده از اکسیژن هوا را دارد.

ورزش بوکس 80درصد هوازی و 20درصد غیر هوازی است.

 

تمرینات دوره ای Intervals

 

پس این سوال پیش می آید که یک بوکسور چگونه باید بدن خود را آماده کند؟در جواب باید گفت که تمریناتی به وجود آمده به نام تمرینات دوره ای(اینتروال) که می تواند باعث افزایش استقامت و توان بوکسورها شود.این تمرینات شامل دویدن در مسافتهای 200-400-600-800 متری با استراحت در بین این دویدنها است.برای بوکسورهای آماتور که در راندهای 2 دقیقه ای مبارزه می کنند مسافتهای 600 متری مناسب است و برای حرفه ای ها که در راندهای 3 دقیقه ای مبارزه می کنند مسافتهای 800 متری خوب تشخیص داده شده است.لازم به ذکر است تعداد تکرار این تمرینات باید بیشتر از تعداد راندهای مسابقه باشد.مثلا اگر مسابقه 4 راند است تمرینات دوره ای باید با 5 الی 6 بار تکرار باشد.

نمونه ای از تمرینات اینتروال در زیر آمده است:

 

1-5/1 کیلومتر دویدن آرام جهت گرم کردن بدن.

2-6بار دویدن مسافت 600 متر با یک دقیقه استراحت بیت هر دویدن.

3-800 متر دویدن آرام جهت سرد کردن بدن.

تمرینات دوره ای باعث افزایش کارایی سیستم گردش خون شده و توان را افزایش می دهد.باید دقت کرد که کم کم با قوی تر شدن بدن می توان زمان دویدنها را کمتر کرد یعنی با سرعت بیشتری دوید.

 

یک نمونه دیگر از تمرینات دوره ای:

 

1-5/1 کیلومتر دویدن آرام جهت گرم کردن بدن.

2-2 بار دویدن مسافت 800 متر با یک دقیقه استراحت بین هر دویدن.

3- 4 بار دویدن مسافت 400 متر با یک دقیقه استراحت بین هر دویدن.

4- 4بار دویدن مسافت 200 متر با 30 ثانیه استراحت بین هر دویدن.

5- 800 متر دویدن آرام برای سرد کردن بدن.

باید دقت کرد که این تمرینات باید 2 تا 3 بار در هفته انجام شود و بیشتر از آن جایز نیست.همچنین روزهای دیگر باید به تمرینات مهارتی و دیگر تمرینها اختصاص داده شود زیرا بدن باید فرصت استراحت و تجدید قوا(ریکاوری) داشته باشد.

 

 

یک نمونه برنامه تمرینی برای روزهایی که تمرینات دوره ای انجام نمی شود:

 

1- سه کیلو متر دویدن سریع

2-100 متر دو سرعت

3-یک راند سه دقیقه ای سایه زدن

4-300 متر دویدن به عقب

5-100 متر دو سرعت

6-یک راند سه دقیقه ای سایه زدن

7-100 متر دو سرعت

8-400 متر دودن همراه سایه زدن با دستها

9-یک راند سه دقیقه ای سایه زدن

10-100 متر دو سرعت

11-100 متر دویدن به سمت عقب

12-400 متر دویدن آرام

13-قدم زدن جهت سرد کردن بدن

 

تمرین سختی بود نه؟

بله این تمرین تیم ملی المپیک امریکا است...

به هر حال این نوع تمرینات همراه با دویدنهای طولانی و همچنین تمرینات دوره ای ذکر شده باعث بالا رفتن توان یک بوکسور می شوند.(البته در مورد تمرینات با وزنه هم در آینده مطالبی را خواهم گفت)

 

 

مهارت

 

  موارد گفته شده در قبل همگی برای آماده سازی بدن یک بوکسور بود.البته واقعا ورزش بوکس ورزشی سنگین است که احتیاج به بدنی آماده دارد اما این همه کار نیست.بوکسور فوق العاده قدرتمندی که مهارت در مشت زنی و دفاع و ... نداشته باشد محکوم به شکست می باشد.مهارت با کار کردن در کنار یک مربی خوب و با تمرینات جب و پانچ و رقص پا و اسلیپ و دیگر انواع دفاعها و .... بدست می آید که باید زمان زیادی را برای آن صرف کرد(مثلا خودم برای یاد گرفتن اسقرار درست پاها حدود 4 ماه تمرین مداوم زیر نظر استاد پدیسار داشتم)

 

کمبود زمان

 

به دلیل اینکه برای کسب مهارت در بوکس باید مدتهای زیادی را به تمرین پرداخت این سوال پیش می آید که تمرینات بدن سازی که در قبل ذکر شد را چگونه انجام دهیم زیرا وقت کم می آوریم؟در پاسخ باید گفت همین تمرینات مهارتی مثل جب و پانچ و کیسه زدن و میت زدن و ... همگی نوعی بدن سازی هم محسوب می شوند و اغلب مبتدیان تا حدود متوسط از این تمرینات استفاده می کنند و بعد از رسیدن به مراحل بالاتر و تبدیل شدن به یک آماتور و یا حرفه ای آن وقت لازم است از تمرینات بدن سازی پیشرفته تر استفاده شود.

 

کلام آخر

 

سر آخر باید گفت که نهایت کار یک بوکسور در درون رینگ مبارزه رقم می خورد و بهترین مکان برای آموختن همان داخل رینگ است.به قول بروسلی(استاد هنرهای رزمی): من مبارزه را در خود مبارزه کردن آموختم.پس مبارزه کنید

و مبارزه کنید و مبارزه کنید...

 

 

در آینده مطالب جدید و مکملی برای تمرینات خواه نوشت.

 

مراجع:

WWW.BODYBUILDING.COM

WWW.ROSSBOXING.COM

کتاب فیزیولوژی ورزشی

 

ترجمه و تالیف

مسعود خرازی

 

 

 

 

 

 

بوکسورهای امروزیتمرینتمرین





بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:2  بازدید

مجموع بازدیدها: 256555  بازدید


» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «